BiciMAD

Het heeft even geduurd, maar Madrid heeft nu ook een publiek fietsensysteem. De fietsen zijn bedoeld om mensen een ander vervoersmiddel aan te bieden dan de auto, om zo luchtvervuiling te verminderen, maar kunnen in principe door iedereen gebruikt worden. Het systeem telt in totaal 1560 fietsen, 123 fietsenstallingen met in totaal 3126 aparte ‘stations’, waar de fietsen aan vast zitten.

Opstartproblemen

Het fietsensysteem, waar al jaren sprake van was, is in juni 2014 gelanceerd. In de jaren nadat het systeem werd goedgekeurd door de gemeente, is de vraag en aandacht naar het systeem ontzettend gegroeid en zorgde de hoeveelheid online aanmeldingen voor een blokkering van het betalingssyteem, waardoor het bevestigen van de registratie via touchscreen computers bij de fietsenstallingen voor niemand mogelijk was. Een maand na de lancering waren de problemen echter opgelost en werkte het systeem naar behoren.

Elektrische boost

De fietsen van BiciMAD zijn uitgerust met een elektrische hulpmotor en oplaadbare batterij van 36-volt en 10 ampère, wat ideaal is in een heuvelachtige stad als Madrid. Uiteraard is het wel de bedoeling dat je er bij blijft trappen, om afstanden sneller te overbruggen.

Gebruik van de fiets

– De fiets kun je aan/uit zetten door de rode ‘on/off’ knop, dat op het linker handvat van de fiets zit.
– Om het voor en achter licht van de fiets aan te zetten, druk je op het blauwe knopje waar ‘light’ op staat.
– Met het groene knopje ‘mode’ controleer je de kracht van de elektrische hulpmoter. Je kunt kiezen uit ‘low’, ‘med’ en ‘high’.
– Ook laat de fiets zien hoe vol de batterij is, heb je een lange rit te gaan, kijk dan goed of deze helemaal vol is.

BiciMad

Registratie

BiciMAD biedt twee verschillende mogelijkheden om gebruik te maken van het fietsensysteem. Zo bestaat er een ‘tarjeta ocasional’, een pas waarmee je tijdelijk gebruik kunt maken van het fietsensysteem en een jaarabonnement op het fietsensysteem. Een jaarabonnement kun je aanvragen via de website, of via de mobiele app ‘BiciMAD’. Wanneer je slechts een aantal dagen in Madrid bent en gebruik wilt maken van het systeem, dan kun je bij één van de touchscreen computers kiezen voor een ‘tarjeta ocasional’ voor 1 dag, 3 dagen of 5 dagen. Voor het (gratis) aanvragen hiervan, heb je wel een creditcard nodig. Er wordt namelijk een borgsom van €150 gereserveerd op je creditcard, voor het geval je de fiets niet terugbrengt. Zorg dat je de fiets altijd in een fietsenstalling terugzet en niet zomaar ergens laat staan, zodat deze ook niet gestolen kan worden! De batterij van de fiets bevat echter een GPS ontvanger en een radiozender/-ontvanger, waardoor de fietsen terug te traceren zijn door de politie.

Tarieven

Voor het gebruik van de fiets betaal je het eerste uur €2,00. Daarna betaal je ieder uur dat je de fiets langer gebruikt, €4,00 extra. Wanneer je een fiets pakt bij een fietsenstalling wat nog voor 70% volstaat, dan wordt er een bonus van €0,10 verrekend op je creditcard. Voor het terugzetten bij een fietsenstalling wat minder dan 30% volstaat, geldt diezelfde bonus. Een jaarabonnement kost €25, waarbij het gebruik van een fiets het eerste halfuur €0,50 kost. Na dit halfuur kost het gebruik van de fiets €0,60. Gebruik je de fiets langer dan twee uur, dan komt daar €4,00 (per uur) bovenop, om mensen te stimuleren de fiets niet langer te gebruiken dan nodig is.

BiciMAD

BiciMAD app

Wanneer je van plan bent om langer gebruik te maken van BiciMAD is het een aanrader de app te installeren op je smartphone. Via de app kun je zien waar de 123 fietsenstallingen zich bevinden en waar er nog fietsen beschikbaar zijn, of plekjes om je fiets terug te brengen. Daarnaast kun je je gefietste routes bekijken, je saldo en het weeroverzicht. Een leuke toevoeging is dat de app het aantal gefietste kilometers bijhoudt en zelfs het aantal verbrande calorieën voor je uitrekent.

Tips:

– Ben je van plan om Madrid te verkennen met de fiets? Dan is het handiger om een fiets te huren en geen gebruik te maken van BiciMAD. Het fietssysteem is vooral handig als je van punt A naar B wilt fietsen.
– Controleer altijd goed of de fiets bij terugbrengen daadwerkelijk vast geklikt is aan het station. Indien de fiets niet goed in het slot is gevallen, blijft het systeem de kosten doorrekenen en dit kan hoog oplopen.

Comments are closed.